Moderne navigatie middelen
Onze boot is uitgerust met diverse sensoren, die onder andere de exacte positie, windsnelheid & hoek, afgelegde afstand & snelheid door het water en water temperatuur bepalen en doorgeven aan verschillende Raymarine instrumenten.
De instrumenten tonen deze meetwaarden en gebruiken ze voor het berekenen van allerlei andere nuttige parameters, zoals schijnbare windsnelheid & hoek en drift.
Onze instrumenten zijn onderling verbonden via het zgn. Seatalk netwerk, dat voor de snelle uitwisseling van data tussen de instrumenten & de radar/kaart plotter zorgt.
In de kaartplotter wordt vervolgens een digitale (zee)kaart gestoken, waardoor alle bovenstaande data & radar beelden geprojecteerd kunnen worden op een beeldscherm. Hierdoor ontstaat er ten alle tijden een volledig overzicht van de nautische situatie.
Voorts kan men op de kaartplotter routes plannen en het reeds afgelegde traject visualiseren. Met behulp van een automatische piloot, kan je vervolgens de ingegeven route volgen zonder zelf continue te sturen. Let echter wel op, want een kleine verstoring van het magnetisch veld rondom je magnetische kompas en je koers is anders dan verwacht !
Door een multiplexer in te bouwen in het Seatalk netwerk, kan men data converteren naar NMEA 0183 formaat en vervolgens te visualiseren en/of bewerken met een computer.
Er zijn een groot aantal computer programma's te koop om nautische gegevens te bewerken en/of visualiseren. Zie bijvoorbeeld de PZV website voor een compleet overzicht.
Aan boord gebruik ik graag SeaClear II, een freeware programma dat gratis van het internet te downloaden is en werkt met zelfgescande zeekaarten. Zie onderstaand voorbeeld van een recente tocht op De Grevelingen.
De gegevens, die ik tijdens onze zeiltochten met SeaClear verzamel, analyseer ik vervolgens met Seatrackedit om bijvoorbeeld een polair diagram te maken of een gedetailleerde grafische voorstelling van de tocht.
Daarnaast gebruik ik Philip Beekman's Seatrace programma om windtrends te beoordelen.
Ondanks de aanwezigheid van alle bovenstaande elektronische hulpmiddelen, blijft het natuurlijk noodzakelijk de traditionele navigatie methoden te leren en te oefenen, zodat in geval van een storing men ook veilig in de haven arriveert. Klik deze hyperlink voor navigatie ondersteunende berekeningen.